טקסט בר מצווה בכותל

תרבויות שונות וגם אנחנו מציינים בטקסים את היום בו הנער הופך לגבר. יש כאלה שקופצים בנג'י אחרים יוצאים למסעות ציד. העם היהודי רואה את העניין בדרך שונה – בעוד תרבויות אחרות מבצעות טקסים הכוללים כושר פיזי, אנחנו היהודים מציינים את היום בו הופך הילד לגבר ע"י טקס רוחני.

במהלך בר מצווה, האבא מסיר אחריות על החטאים של הילד.

אם עד היום כשהנער הדליק אור בשבת העבירה הייתה על האבא, ביום הבר מצווה אם הילד חוטא הוא זה שיצטרך לחזור בתשובה והחטאים נרשמים עליו. ולכן האבא אומר ביום הזה ברוך שפטרני מעונשו של זה.

תחבורה אל הכותל המערבי בירושלים

אל ירושלים אפשר להגיע במגוון דרכים – רכבת, אוטובוס, רכב פרטי ומוניות. מכל תחנה מרכזית תמצאו קווי אוטובוס אל ירושלים רוב הקווים ישירים והאוטובוסים עוצרים בתחנה מרכזית ללא עצירות בעיר.

מהתחנה המרכזית בירושלים אפשר להגיע אל הכותל ע"י מוניות או להמשיך בתחבורה הציבורית. קווים 1,3 יוצאים מתחנה מרכזית ומבנייני האומה, הקווים נכנסים דרך שער האשפות ועוצרים ממש בסמוך לכותל.

אם בחרתם במכונית פרטית מומלץ להחנות בבנייני האומה ולקחת מונית או אוטובוס לכותל. עדיף לא להסתבך בירושלים וללכת לאיבוד ביום הבר מצווה. אם בחרתם לנסוע לכותל אפשרויות החנייה הם חניון גבעתי מחוץ לחומות לא רחוק משער האשפות או לנסות את מזלכם ברובע היהודי.

המלצה שלי לחוגגי בר מצווה בכותל – אם אתם משפחה גדולה שנוסעת , עדיף לשכור מיניבוס שייקח ויחזיר אתכם. כך תוכלו לחסוך את הדאגה לחנייה ותמנעו הסתבכות מיותרת בירושלים. שווה להשקיע כמה מאות שקלים.

הנסיעה ברכבת היא האופציה האחרונה, הרכבת נוסעת מאוד לאט, אבל הנוף עוצר נשימה. אם יש לכם את הזמן ברכבת רק בשביל החוויה.

ארגון בר מצווה בכותל

אתם לא היחידים שעורכים הפקת בר מצווה בכותל, בהזמנה חובה לרשום את שעת המפגש ובנוסף היכן נפגשים באחד השערים הראשיים או מקום מוסכם אחר ומנקודה זו הולכים כולם לרחבה ומתחילים בתפילות.

אם הזמנתם צלם אירועים חשוב מאוד לקבוע איתו נקודת מפגש, לא לשכוח שאתם לא היחידים שעושים בר מצווה בכותל ואתם לא רוצים בזמן ההתכנסות להתחיל לחפש את הצלם.

אם אתם רוצים לצלם תמונות של החתן לא לעשות זאת בזמן התפילה, לאחר התפילה אפשר להישאר עוד כמה דקות עם התפילין ולצלם כמה תמונות שרוצים.

חשוב מאוד להודיע לאורחים בדגש על האורחים מחו"ל על קדושת הכותל, לא להגיע בבגדים חשופים שעלולים לפגוע ברגשות המתפללים.

אין צורך להכין כיפות או סידורים – הכותל יספק לכם ובנוסף בכותל מספר גדול של ספרי תורה. עליכם לקרוא בתורה ולהחזיר את ספר התורה בזריזות, כי עוד אנשים קוראים בתורה במניינים אחרים.

תפילת הבוקר אורכת כשעה לא לשכוח להודיע לחברים ולמשפחה כמה זמן עליהם לשהות איתכם, כך שלאחר שעה לא יקרה מצב בו אורחים חייבים ללכת.

אם בחרתם לעשות בר מצווה בכותל, אפשר לשלב לילה במלון ולכלול ארוחת בוקר – כך כולם יגיעו לתפילה בזמן וגם ייהנו מלילה במלון ומארוחת בוקר מפנקת.

ארוחת בוקר בכותל

לאחר התפילה אתם והאורחים הולכים לאכול ארוחת מצווה. את האוכל אפשר להכין בבית. רחבת הכותל ענקית ואפשר למצוא מקומות בהם ניתן לשבת ולאכול ארוחת בוקר קלילה.

אי אפשר לפתוח שולחנות ברחבת הכותל לכן אם אתם מכינים את הארוחה עדיף להכין אוכל שאפשר לאכול ללא שולחן.

אפשרות נוספת היא הזמנת קייטרינג לבר מצווה. אתם רק תצטרכו לקבוע מקום בו אתם אוספים את האוכל החברה תדאג לשאר.

ולמי שרוצה להתפנק אפשר להזמין מקומות במסעדות שפזורות ברובע היהודי. עליכם להזמין מראש אם מדובר בקבוצות גדולות. למי שרוצה לחסוך בעלויות יכול לוותר על אולם השמחות בערב ובמקום להזמין ארוחת בוקר או לסגור אירוע בבתי המלון סביב העיר העתיקה. בית המלון יקצה לכם מקום בו תוכלו לקיים את האירוע לקרוא את הדרשה וגם להדליק נרות בר המצווה.

בר מצווה בכותל המערבי – מהלך התפילה

אחרי שכולם נפגשו, דיברו כמה מילים, זרקו כמה סוכריות ונישקו את החתן אלפי פעמים, הגיע זמן לעליה לתורה בכותל. הנחת תפילין היא גולת הכותרת של הבר מצווה, עד היום רק האחים הגדולים והאבא היו חייבים להניח. היום גם הנער הצעיר חייב.

הימים בהם ניתן לקרוא בתורה הם שני או חמישי. בשאר הימים אפשר להגיע אבל העיקר הוא העלייה לתורה.

לאחר שמצאתם מקום לקיים בו את התפילה חובה שבתפילה יהיו 10 גברים , אם חסר לכם בקשו מאחד המתפללים שישלים לכם מניין.

האבא או הסבא צריכים לעזור לחתן הבר מצווה להניח תפילין, מומלץ לתרגל את הנחת התפילין ללא ברכה כמה ימים לפני היום הגדול. בוחרים אחד מבני המשפחה שיהיה החזן עדיף איש משפחה דתי או מישהו שיודע את ההלכות.

לאחר ברכות השחר, פסוקי זמירה, קריאת שמע ותפילת 18 מגיע התחנון אבל יום הבר מצווה נחשב כיום טוב לכן לא קוראים תחנון.

בשלב הזה עוזבים לרגע את הסידור ועוברים לתורה. מוציאים את ספר התורה וקוראים חלק קטן מפרשת השבוע שתיקרא במלואה ביום שבת בבוקר.

לאחר הקריאה יש עוד חלק של סיום התפילה, קיפול התפילין וכמובן חוזרים לסוכריות ולנשיקות מכל הדודים והדודות.

לקריאה על בר מצווה בכותל המלצות מלקוחות חברת ארץ אהבתי.

קריאת התורה בבר מצווה

במהלך השבוע קוראים שלוש פעמים בתורה – בימי שני, חמישי וכמובן בשבת. חתן בר מצווה עולה פעמיים – ביום הנחת התפילין שני או חמישי וביום שבת החתן עולה לתורה שוב.

אם ברצונכם לקרוא בתורה באחד מימים אלו עליכם לקחת שיעורים אצל רב שמכין נערים לבר מצווה, עליכם ללמוד טעמים ולדעת בעל פה את הגיית המילים או היכן לשים דגש.

לאלו שבחרו לא ללמוד את הפרשה, אפשר רק לעלות לתורה לקרוא את הברכות.

הפרשה אותה תקראו נקבעת כמו יום הבר מצווה על פי התאריך העברי. חשוב מאוד להקפיד לקרוא את הפרשה של אותו שבוע ולא לדחות לפרשה אחרת.

למי שבחר לקיים טקס בר מצווה בכותל ביום שבת – אפשר ללמוד את ההפטרה (קטע שלקוח מהנביאים או כתובים שקוראים אחרי פרשת השבוע).

בר מצווה בכותל – אחרי התפילה

לאחר טקס בר מצווה בכותל, הגיע הזמן לו כולם חיכו – ארוחת הבוקר שהיא גם סעודת מצווה. אם בחרתם לערוך את הארוחה בבית המלון או באחת המסעדות ברובע היהודי – זה הזמן לקרוא את הדרשה שהכין חתן בר המצווה יחד עם הוריו או רב שעזר בהכנתה.

מומלץ לא להכין דרשה של כמה שעות אלא משהו קטן עם קצת תודה להורים שהביאוני אותי עד הלום ולהוסיף כמה דברי תורה.

אפשר לעשות טיול משפחתי בירושלים לאחר הארוחה ואפשר לנסוע לאחד מהפארקים בירושלים ושם לערוך את ארוחת הבוקר הדרשה ושאר ענייני היום. למידע נוסף אודות קייטרינג בצפון צרו קשר.

1 COMMENT

  1. תודההה רבה על הכתבה המעולה!
    בעוד כמה חודשים אני חוגג בר מצווה בכותל ולמען האמת לא ידעתי מה הולך להיות ואיך זה עובד.
    לא גדלתי בבית דתי כך שאצלנו בר המצווה היא רק משהו סמלי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here