הלכות בר מצווה

בשבוע שחל בו התאריך העברי, בו "לגבר" מלאו 13 שנים, נהוג בכל ישראל לקיים את הלכות בר מצווה. בכתבה הקרובה נעסוק בנושאים הקשורים לעולם הלכות בר מצווה: מתי עולים לכותל? מה קוראים בתורה? באיזה ימים קוראים בתורה? ומה הפרשה שלי? היום בו הילד הופך לגבר נקרא בר מצווה. באותו היום הילד ואביו מגיעים לבית הכנסת ומניחים תפילין. האבא מעביר את האחריות אל הילד כי עד אז הוא נשא את עוונותיו. והכול מסתיים בשבת בעלייה לתורה , מומלץ להביא קסדה הסוכריות כואבות.

הנחת התפילין בפעם הראשונה

הפעם הראשונה שבה הנער מניח תפילין הוא היום בו מלאו לנער שלוש עשרה שנים. רוב עם ישראל הולך ביום זה לכותל. הכותל הוא המקום הקדוש ביותר ויום השלוש עשרה הוא גם יום קדוש ומן הראוי לקיים אותו בכותל.

בכותל אפשר למצוא מניין כל שעות הבוקר אם אתם פחות מעשרה גברים. מקיימים את התפלה ומנחים את התפילין. האבא יכול לעזור לנער בר מצווה להניח את התפילין בצורה הנכונה כי מהיום זוהי חובתו של הנער להניח כל יום תפילין.

לאחר התפילה אפשר ללכת ולשים פתק בכותל ולבקש שהחיים הבוגרים יהיו מוצלחים ומבורכים. התפילה מהכותל מגיעה הכי קרוב לאלוהים. לאחר מכן אפשר לאכול ארוחה קלה ברובע היהודי ולאחר מכן אפשר לסייר במנהרות הכותל או בשאר אתרי התיירות בעיר העתיקה. החוויה של יום שלם בירושלים תעניק לכם ולמשפחה יום קסום קדוש ומעניין. ובינינו, מתי פעם אחרונה הייתם בכותל? לא יהיה נחמד לקפוץ לביקור..

עלייה לתורה בשבוע בר מצווה

התאריך שבו עולים לתורה נקבע על פי התאריך העברי. מיום זה חובה על הנער להניח תפילין.

יום המעבר בין הנערות לבגרות הוא אחד מציוני הדרך החשובים ביהדות. הנחת תפילין אינה דבר פשוט, ומומלץ להתכונן בהתאם ולהניח לפניכן בבית הכנסת. במהלך השבוע קוראים בתורה בימי שני וחמישי. קוראים רק את הפתיחה, שהיא קטע קטן מהפרשה שיקראו ביום שבת. ראשון עולה כהן שני עולה לוי ואחרון ישראל.

חתן בר מצווה יכול לראשונה לעלות לתורה כשהוא בן 13, הוא יכול ללמוד את הפרשה ולקרוא בעצמו, אך אם בחרתם באופציה זו יש להכין את חתן הבר מצווה מראש. רבנים רבים ישמחו ללמד את הילדים את הפרשה. האופציה השנייה היא לעלות לעלייה השלישית לומר את הברכות ולסגור את העלייה לתורה בנוהל מקוצר. משפחות רבות מקיימות את העלייה לתורה בכותל. המקום הקדוש לעם היהודי מוסיף המון ליום הקדוש של הבר מצווה. בקשה קטנה מהכותל מגיעה הרבה יותר מהר. משפחות אחרות בוחרות לקיים את הטקס בבית הכנסת השכונתי ואחרי העלייה לתורה נוהגים להביא כיבוד קל לציבור המתפללים.

עלייה לתורה ביום שבת

התפילה בשבת מורכבת מתפילת שחרית, עלייה לתורה שלאחריה ההפטרה, ובסוף תפילת מוסיף. ביום שבת קוראים את כל הפרשה. לאחר מכן קוראים קטע נוסף שלקוח מנביאים כתובים הקשור לפרשה. לקטע זה קוראים הפטרה.

בשבת זהו השיא. אחרי שעברנו את הנחת תפילין ,עלייה לתורה ואת החגיגה הגדולה באולם, הגענו אל יום שבת קודש שבו צריך חתן הבר מצווה לעלות לתורה פעם נוספת. גם כאן נהוג להכין קטע קטן מהעלייה לתורה או מההפטרה.

נהוג להביא כיבוד לאורחים בבית הכנסת. רק לדאוג לא לגרום לחילול שבת, על מנת לא לפגוע בשאר המתפללים.

שמש בית הכנסת יעזור לכם לפרוש את הכיבוד, מומלץ לדבר עם השמש לפני השבת על מנת לסגור נושאים שונים.

את קטע קריאה בתורה צריך להכין מראש ע"י חתן בר מצווה, רבנים יעזרו לכם להכין את הילד לשבת בה הוא קורא את הפרשה.

ההגעה אל בית הכנסת ביום שבת תהיה ברגל ולא ברכב.

לבית הכנסת יש להגיע בלבוש הולם וצנוע על מנת לא לפגוע או להיפגע.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here